Ő a család legkisebb, ám a Jaguar valaha gyártott leggyorsabb autója is egyben, ami összesen négyféle motorral rendelhető, de ne szaladjunk ennyire előre.
Az előfutár: C-XF Concept, ami 2006-ban került először a nyilvánosság elé. Ez a koncepció nemcsak designban, hanem technikai újításokban is úttörő volt a Jaguar történetében. Természetesen – mint minden Jaguar – ez is Ian Callum nevével fémjelzett tervezésű autó. Akit érdekel, hogy mennyire előremutatóan gondolkozott már akkor a Jaguar, az itt találhat bővebb angol nylevű leírást a detroiti autószalon C-XF bemutatójáról.
A végleges verziója 2008-ban vette át az S-Type helyét a modellpalettán, a Mercedes E-Classe és 5-ös BMW ellenfeleként. Mint az lenni szokott átalakuláson ment át a tanulmány formavilága mire gyártásba került.
A motorpalettán alulról az alap motor amivel kapható az a 3 literes V6-os benzines motor. Ez 32 900 GBP-ért hozható el egy angliai szalonból (megközelítőleg 9 900 000 Ft-nak megfelelő összeg). Ennek a teljesítménye 238 ló, 237km/h végsebességgel és 8.3 másodperces 0-100-as teljesítménnyel. A család legkisebb és egyben legolcsóbb tagjának is alapfelszereltsége a 6 sebességes kormányról kapcsolható automata váltó, akárcsak a háromféle bőrözés és a fabetét.
Az összhatásban bizony vastagon benne van Jonathan Ive keze is.
Egy lehetőség a háromfajta belső bőr/fa kombináció közül alapáron:
Talán kevesen tudják, de a Jaguar és az Apple (onnét is Jonathan Ive személyesen) közösen dolgozik együtt a kezelőszervek újragondolásán. Ennek a közös munkának a gyümölcseként született meg a "Jaguar Drive Selector" fantázianévre hallgató, a hagyományos váltót kiváltani hivató kör alakú alumínium eszköz, ami – a kulcsnélküi indítás funkciójával együtt – beszálláskor lélegzésre emlékeztető, pulzáló megvilágítás emel ki, majd a motor beindítására előbújik a középkonzol síkjából, a műszerfalból előforduló szellőzőrostélyok kíséretében. Ezt a megoldást először az XF-ben használták, de későbbiekben megjelent az XK-ban és az új XJ-ben is.
"Isten hozott" Jaguar módra:
Ennek a ritkán emlegetett együttműködésnek köszönhetően kerültek az autóba egyéb olyan finomságok is, mint a hagyományos gombok (pl.: kesztyűtartó, olvasólámpa kapcsolás, belső tér megvilágítása stb.) felületbe integrálása, diszkrét háttérvilágítással (élőben legjobban az Apple unibody alumínium laptopjainál haszált sleep ledjére emlékeztet).
Az itt felsoroltak természetesen mind az alapfelszereltség részét képezik a paletta összes modelljének.
A motorkínálat mentén haladva a következő lépcsőfok a szintén 3 literes V6-os III. generációs AJ-V6D néven futó dízel motor (+1000Font a benzineshez képest). Ennél 240ló, 500Nm-e dolgozik nekünk, 100km-enként csupán 6,8liter gázolajért. Az alacsony fogyasztás mellett 7,1mp-es idő alatt gyorsul 100-ra, ami teljesen elfogadható teljesítmény ebben a dimenzióban. Persze ha ez nem elég a száguldozásra éhes, de naftával spúr énünknek, akkor extra 3000Fontért megkaphatjuk ennek a dízelnek egy megpiszkált Sport verzióját. Itt már 275 ló ugyanannyi gázolajért cserébe 600Nm-es nyomatékkal rendíthetetlenül halad 250km/h-ben limitált végsebességig, induló dinamikájában pedig 6,4 mp-re csökken a 100km/h elérése.
És végre elértünk a motorpalettán a lényeghez. Természetesen elismerem én a dízel létjogosultságát (kizárólag piaci igény alapján), de a benzin akkoris benzin marad, na. Ebben a tekintetben nem is teketóriázik a Jaguar, ugyanis a V6-oson kívül kizárólag a már önmagában is brutál erős 5 literes V8-as motorral szereli autóit.
A szívó V8-as 385 ló erejével indul meg, amiknek határt a 250-re limitált végsebesség szab. Az pedig, hogy 5,7 mp alatt képes 100km/h-ra gyorsulni, már önmagában elég magabiztosságot nyújt az átlag mindennapok során, de amennyiben igazi "speed freak"-ek vagyunk, úgysem fogunk itt megállni, hanem egyből az XFR-nél kötünk ki. Az 1985 közepétől használt "R" típusjelzés itt az 5 literes motor kompresszoros megbolondítását jelenti, aminek eredménye egy igazi vadállat: 510 ló, 625Nm 2500-as fordulattól és 4,9 másodperces 0-100-as teljesítménnyel.
Aki még nem vezetett nagy köbcentis, kompresszoros motort és odavan a száguldásért, akkor annak sűrgősen pótolnia kell. Annyit elöljáróban elárulhatok, hogy ez az élmény határozottan elkülöníthető bármilyen turbós vagy szívó motor nyújtotta érzéstől.
A valaha gyártott leggyorsabb Jaguar is XFR, a maga 361,08km/h-s végsebességével*, ezzel letaszítva a trónról az XJ220-at, amit a mai napig a világ 7. leggyorsabb szupersportkocsijaként tartanak számon*.
XJ220 - 2008. novemberéig a leggyorsabb Jaguar...
...és XFR a trónkövetelő
Akit érdekel a rekordról készült másfél perces videó, annak katt ide.
Eddigi adatok néhány aprósággal kiegészítve táblázatban összefoglalva:
Fogyasztási adatokért katt ide.
Forrás: www.jaguar.com/gb/en/#/xf/specifications
* A rekord beállításához természetesen áthangolták a motortérben található technikát a mindennapos használatról a rekorddöntésre, de semmilyen fődarabot nem cseréltek hozzá. Egyéb tekintetben ugyan nem tud versenyre kelni az XJ220-al mégis kiválóan megmutatja, hogy a legkisebb macska is mélyre tudja engedni a karmait ellenfeleiben, ha leveszik róla a házimamuszt.
*Forrás: http://www.exoticcartours.com/exotic-car-tour-news/worlds-fastest-super-cars.html